PDA

View Full Version : koppeling

peppers
30-06-2008, 10:14 PM
een vraagske,

heb vorige maand mijn olie van de koppeling vervangen, van de mijne werkt de koppeling met zo'n bakske op stuur waar remolie in gaat
vorige week heb ik da nog eens gecheckt omdat hij moeilijker begon te schakelen en mijn olie was grijs geworden, heb da terug vervangen en vandaag weer eens gekeken en tis terug grijs, nie zo erg of de vorige keer, maar hij schakelde terug slechter, aanwat kan da liggen gebruik dot 5.1

FilipXX
30-06-2008, 10:27 PM
:director: QM

Quartermile
30-06-2008, 10:42 PM
Ne keer goed uitkuisen, ge kunt die pomp helemaal uiteen halen.
De pin waar de koppelingshendel op drukt eruit halen, rubbertje eruit halen, circlips verwijderen en het hele pompgedeelte kan deruit en gereinigd worden.
Pompje op het blok afhalen, uiteen halen en kuisen, leiding doorblazen.
Indien nodig dichtingtjes van de pompjes vervangen, anders invetten met vaseline en terug monteren. 5.1 derin en ontluchten en dan zou alles moeten proper blijven.

peppers
30-06-2008, 10:49 PM
merci QM, zal er morgen eens werk van maken

rietveld
30-06-2008, 11:02 PM
da is toch normaal wi da da direct terug donker wordt bij ne koppeling. maar zou toch eens kijken of je nergens een lek hebt als hij slecht blijft schakelen.

Quartermile
30-06-2008, 11:08 PM
da is toch normaal wi da da direct terug donker wordt bij ne koppeling. maar zou toch eens kijken of je nergens een lek hebt als hij slecht blijft schakelen.

Dan is er me de mijne iet mis want na een dik jaar is de remvloeistof nog schoon helder :bs_help:
En waarom zou die bij een koppeling donker worden en bij de remmen niet?

rietveld
01-07-2008, 07:34 AM
bij mij en bij andere ducs wordt die na 1 dag terug donker. en aan mijn koppeling is er niets mis. gevraagd aan garagist ook en die zei me dat da perfect normaal was. ook op het duc forum zeiden ze dat het normaal was.

en koppeling werkt perfect. mss omdat ducs open koppeling hebben???

Quartermile
01-07-2008, 08:05 AM
Yep heb da ook al gehoord bij de Duc's, maar denk dat het bij peppers grijs is door alu afzetting/slijtage en dat zou na een grondige kuisbeurt moeten weg blijven.

stoffel
01-07-2008, 08:09 AM
met mijne tuono is de kleur van de koppeling olie resevoir ook grijs /zwart van kleur al altijd zo geweest en koppelt ook goe

Ixil
01-07-2008, 10:36 AM
met mijne tuono is de kleur van de koppeling olie resevoir ook grijs /zwart van kleur al altijd zo geweest en koppelt ook goe

das raar allez ik bedoel das uitzonderlijk voor een ietaljaan

HRIEZE
01-07-2008, 03:00 PM
das raar allez ik bedoel das uitzonderlijk voor een ietaljaan

't heeft hier weer lang geduurd hé :PDT_gy: :PDT_gy: :PDT_gy: :PDT_gy: :woeaA03: :woeaA03:

peppers
01-07-2008, 07:39 PM
peinz ook dat aluafzetting is, den boel opengesmeten, allez voorzichtjes é en 'twas serieus kiezig olbin, zowel an de hendel en an de pompe beneen, kging nog rap achter 2 dichtingsetjes goan, moe besteld wordn, en tis toet den dunderdag dak muugn wachten, kan beter gewacht want tis juste nog schoon were en me beestje stoat doa in de garage, dju toch, ken were veels te rappe wiln zin

FilipXX
01-07-2008, 08:35 PM
peinz ook dat aluafzetting is, den boel opengesmeten, allez voorzichtjes é en 'twas serieus kiezig olbin, zowel an de hendel en an de pompe beneen, kging nog rap achter 2 dichtingsetjes goan, moe besteld wordn, en tis toet den dunderdag dak muugn wachten, kan beter gewacht want tis juste nog schoon were en me beestje stoat doa in de garage, dju toch, ken were veels te rappe wiln zin

Ik zeg da tegen Lien ook altijd als ze me iets vraagt :director: haast en spoed zijn zelden goed :PDT_hmm:

peppers
01-07-2008, 08:41 PM
jaja vrif et der moa were in, kzin ier ol genoeg an't ertefretten

Quartermile
02-07-2008, 12:01 AM

Niets te overhaast, juiste beslissing genomen :duimop: en beneden de 30 graden start diene moto ook en heb je veel minder last van uw beschermende pak :crossy:

RSVMILLE
02-07-2008, 08:30 AM
Yep heb da ook al gehoord bij de Duc's, maar denk dat het bij peppers grijs is door alu afzetting/slijtage en dat zou na een grondige kuisbeurt moeten weg blijven.

Dat is inderdaad de oorzaak. Aluminiumstof die vrijkomt door de wrijving en dat vermengd zich met de olie zodat de olie grijs kleurt ... zo erg is da allemaal niet wi :)

CREEP
02-07-2008, 06:12 PM
en ik dachten al veel rare dingen gehoord te hebben alu afzetting!!!!
wtf?:PDT_ow:

Ixil
02-07-2008, 06:14 PM
Dat is inderdaad de oorzaak. Aluminiumstof die vrijkomt door de wrijving en dat vermengd zich met de olie zodat de olie grijs kleurt ... zo erg is da allemaal niet wi :)

hoe komt het dat bij u dat beetje haar op uw hoofd ook grijs is , is da ook van slijtage?

Tom
02-07-2008, 06:26 PM
hoe komt het dat bij u dat beetje haar op uw hoofd ook grijs is , is da ook van slijtage?
:PDT_hah: nu da ik nog kan beetje lachen met de kale mensen want binnen 5 jaar ben ik wss ook kletse:eusa_shifty:

Captain675
02-07-2008, 06:38 PM
Wreed interessant voor die compensatie gaatjes in je rempomp !!! Kwaliteit ???

Grtz
Captain675

Reaper996
02-07-2008, 07:13 PM

Euh maar dat is toch maar juist in het begin? Of vergis ik mij hier in. Ik dacht dat het het zetten vas van de pistongs in de cilinders of zo en dat je dan zo metaal deeltjes hebt in je olie maar dat dit na een tijd verdwijnt? Of heb ik het hier over iets anders, want het technische gedeelte van de moto ben ik niet zo sterk zene. :icon_confused:

RSVMILLE
02-07-2008, 07:35 PM
Euh maar dat is toch maar juist in het begin? Of vergis ik mij hier in. Ik dacht dat het het zetten vas van de pistongs in de cilinders of zo en dat je dan zo metaal deeltjes hebt in je olie maar dat dit na een tijd verdwijnt? Of heb ik het hier over iets anders, want het technische gedeelte van de moto ben ik niet zo sterk zene. :icon_confused:

Je hebt het waarschijnlijk over de rodage van een motor. Bij het 1ste onderhoud van een nieuwe motor kunnen er kleine metaaldeeltjes in de olie zitten, daarom dat je voor je eerste onderhoud al na 1000 of 1500km binnen moet.

ratte
02-07-2008, 07:40 PM
@reaper: het gaat wel over remolie é en niet over motorolie

Reaper996
02-07-2008, 07:41 PM
Je hebt het waarschijnlijk over de rodage van een motor. Bij het 1ste onderhoud van een nieuwe motor kunnen er kleine metaaldeeltjes in de olie zitten, daarom dat je voor je eerste onderhoud al na 1000 of 1500km binnen moet.

AAH ja het zal dat dan zijn. Sorry. :(

RSVMILLE
02-07-2008, 07:43 PM
AAH ja het zal dat dan zijn. Sorry. :(

Tis nie erg wi joentje ... je zie nog joenk é:PDT_gy:

Reaper996
02-07-2008, 07:47 PM
Tis nie erg wi joentje ... je zie nog joenk é:PDT_gy:

ja en ank azo oud en versleten gelik joen gaan moeten worden blijf ik liever azo. :PDT_gy: Ja sorry ken blijkbaar iets over het hooft gezien dacht dat het de motorolie was. :(

peppers
02-07-2008, 07:48 PM
'twas in ieder geval ne serieuzen drek die der ut kwam

PVC
02-07-2008, 10:13 PM
Azo klinkt dat niet goed wih.... :eusa_shifty:

Quartermile
03-07-2008, 08:09 AM

Dus 't zal wel degelijk zijn nut hebben gehad, net als remvloeistof moet je die bij de koppeling ook om de 2-3 jaar verversen wat meestal nooit gedaan word en je soms vettige boeltjes tegen komt als je deze uiteen haalt :)

CREEP
03-07-2008, 08:37 AM
misschien dees eens lezen
ik vind dees al veel geloofwaardiger dan die alu afzetting crap

Quartermile
03-07-2008, 08:53 AM
misschien dees eens lezen
ik vind dees al veel geloofwaardiger dan die alu afzetting crap

Da's wat je bij die Duc's hebt, bruine kleur.
Soms ziet ze der niet bruin maar metaalkleurig grijs uit en als je dan het potje leegmaakt en terug opvult met verse dan is deze na een dag terug grijs.
Volgens mij bekom je die grijze kleur door slechte waterhoudende remvloeistof die bij stilstand de alu delen aantast en bij terug in werking gaan de oxidatie er terug afschraapt wat na eenige tijd de grijze kleur kan verklaren.
Volledig open maken en goed reinigen is de boodschap.

peppers
03-07-2008, 07:54 PM
tis in ieder geval, helegans uitgekust en nieuwe dichtingn derin, ken de veertjes ook vervangn, de pumptjes zagen der nog goed ut, kvin dat een hele verbeteringe is in't schakeln, kgoan e qè zien oe lange dat duurt tegen dat were grijs uitslaat, peinz wel dat e nendje zal duurn, alleszins merci voa de goeie raad iedereen