View Full Version : Bandenspanning
fazerke
05-07-2008, 01:16 PM
Ik heb een vraag over bandenspanning,er zijn er hier wel die mij kennen en welke rijtechniek ik toepas,maar wat is nu de juiste bandenspanning
ik rij met Michelin Pilot Road 120/70 R17 Zr voor en 190/50 R17 Zr achter,de fabrikant raad aan om 2.5 Kg voor en 2.9 Kg achter te steken,ikzelf heb 2.3 Kg vooraan en 2.7Kg achteraan
ik weet wel als je de druk verminderd je banden sneller slijten maar heb je dan wel meer grip?
Ik rij met 180/55 en 120/70 2,3-2,4 vooraan en 2,6-2,7 achteraan veel lager moeie nie gaan op de openbare weg daar slijten je banden alleen maar rapper van en ze komen toch nie op temperatuur.
Als ik lang over de autostrade moet zou ik zelf weer naar 2,5/2,9 gaan
Op circuit moet je dan wel weer minder druk indoen omdat da veel ruwer asfalt is da meer wrijving/grip heeft waardoor banden meer opwarmen+daje er veel voluit gaat als je met te hoge spanning op circuit rijd word je band te warm en komt er te veel druk in waardoor hij gaat smeren.
Heb geen id hoeveel bar erin moet voor circuit gebruik maar schat zo 2,0 vanvoor en 2,2 vanachter ofzo:confused:
CREEP
05-07-2008, 01:27 PM
200 gr verschil gaat een gewone sterveling als wij niet voelen
als je niet met duo rijd zou ik het zo laten
Toch wel mss ook te zien welke band:confused:
maar als ik 0,2bar meer of minder in mijn voorband steek ga ik da echt wel voelen:PDT_old: vooral als ik 0,2bar zak op de sm dan stuurd hij veel zwaarder en word die band nie warm genoeg en heb je minder grip en te slappen voorband. 0,2bar meer rijd ook goed maar kun je minder plat door de bochtjes kan wel maar voorwiel durft dan af en toe een stapje zetten wat VEEEL minder het geval is als ik op 1,8/1,9 bar rijd (band met binnenband é)
RSVMILLE
05-07-2008, 01:46 PM
Vaneigens da ... ze denken allemaal dat ze Rossi zijn. Bandenspanning, veervoorspanning. Die spleetogen zijn ook geen dommekloten wi. Ze weten wel wat ze doen als ze een baanmotortje een bepaalde fabrieksinstelling meegeven. Wij, onnozelaars da we zijn (ik ook dus) moeten zonodig aan alles gaan regelen waar we kunnen en we kunnen nog geen 50% van de mogelijkheden van zo´n motor benutten. Rechtdoor zijn we allemaal rap wi maar als je al eens op een circuit een bocht genomen heb aan een stuk of 230 denkend dat je loeihard gaat en er vliegt je daar simpelweg 1 voorbij aan 280 met een staandaardfiets weet je direkt waar de horloge hangt.
@Fazerke: Voor de gemiddelde sterveling zoals wij allemaal zal de bandenspanning, zoals die in je boekje staat wel voldoen.
man wa voor bende amateurs zijn da hier eigenlijk:D
FilipXX
05-07-2008, 03:04 PM
2.9 voor en 2.9 achter en da werkt perfekt voor dezen sterveling hier :PDT_ura1:
Captain675
05-07-2008, 07:29 PM
Ikke tot nu toe ook 2.9 en 2.9.
De laatste tijd heb ik in de voorband iets minder, 2.7
Grtz
Captain675
FilipXX
05-07-2008, 09:51 PM
2.9 voor en 2.9 achter en da werkt perfekt voor dezen sterveling hier :PDT_ura1:
Met den XX en de bandit en da werkt perfekt voor mij :PDT_ura1:
Red Blade
05-07-2008, 10:15 PM
2,5 voor en 2,9 achter zoals voorgeschreven en geen problemen langs de weg .. :PDT_hah:
Reaper996
05-07-2008, 10:54 PM
Fazer probeer anders voor zeker te spelen en zet er 4 bar op. Jet dan nog reserve. :PDT_str:
Quartermile
06-07-2008, 07:23 AM
Bij den SV voel je ook weinig verschil als ze eens iet zachter zijn, bij Max daarintegen voel je 2-300gram direkt al.
Moto afhankelijk dus maar als je ze mooi wil opslijten dan rij je best met de voorgeschreven druk, tenzij voor cirquit rijden daar moet je de druk lager houden.
Zie vaak banden die heel raar en slecht versleten zijn omdat ze heel hun leven met te weinig druk gelopen hebben, komen daar ook sneller vierkant van.
mbc666
06-07-2008, 10:03 AM
Ik rij met 180/55 en 120/70 2,3-2,4 vooraan en 2,6-2,7 achteraan veel lager moeie nie gaan op de openbare weg daar slijten je banden alleen maar rapper van en ze komen toch nie op temperatuur.
Als ik lang over de autostrade moet zou ik zelf weer naar 2,5/2,9 gaan
Op circuit moet je dan wel weer minder druk indoen omdat da veel ruwer asfalt is da meer wrijving/grip heeft waardoor banden meer opwarmen+daje er veel voluit gaat als je met te hoge spanning op circuit rijd word je band te warm en komt er te veel druk in waardoor hij gaat smeren.
Heb geen id hoeveel bar erin moet voor circuit gebruik maar schat zo 2,0 vanvoor en 2,2 vanachter ofzo:confused:
circuitbanden, 1.9 achter, 2.1 voor (warm gemeten)
RSVMILLE
06-07-2008, 10:52 AM
circuitbanden, 1.9 achter, 2.1 voor (warm gemeten)
Aha, warm gemeten, nu zeg jet al. Mo das wat anders é ... warm gemeten.
Heb je al eens je banden gevuld met helium :confused:
mbc666
06-07-2008, 11:14 AM
idd gemeten bij warme banden, helium, nee, voorwiel gaat dan wel te snel de lucht in:icon_cool:
mbc666
06-07-2008, 11:15 AM
ben wel bezig over circuitbanden é, die karkas is wa 'stijver'
bie joen ebben ze je kop daarmee opgevuld:PDT_av:
RSVMILLE
06-07-2008, 12:12 PM
bie joen ebben ze je kop daarmee opgevuld:PDT_av:
Je zoe beter e bitje lucht ofloaten gie. Je go ton mss ip e deftige maniere in je motobroekje kun:PDT_hah::PDT_hah:
CREEP
06-07-2008, 04:03 PM
warm koud lauw nat droge rap trage veele winnig hoge lege
s'avens s'nuchtens s'noens in de klaren in de doenker op jen achterwiel
binst een stoppie in de draai opt recht ende zat nuchter moe wakker of in slape enz;
genoeg gezeverd zeker
doe geweun normaal en blaas je banden gelijk de constructeurs voorschrijven of iets dicht erbij als je't perce zelf denkt beter te weten:PDT_ban:
Reaper996
06-07-2008, 04:07 PM
Je zoe beter e bitje lucht ofloaten gie. Je go ton mss ip e deftige maniere in je motobroekje kun:PDT_hah::PDT_hah:
FUNNY POST. :PDT_hah:
fazerke
06-07-2008, 04:11 PM
binst een stoppie in de draai opt recht ende zat nuchter moe wakker of in slape enz;
genoeg gezeverd zeker
doe geweun normaal en blaas je banden gelijk de constructeurs voorschrijven of iets dicht erbij als je't perce zelf denkt beter te weten:PDT_ban:
da geloof ik nu nog het meest van al se:PDT_hmm:
Quartermile
06-07-2008, 08:02 PM
genoeg gezeverd zeker
:bs_imwifstupid:
FilipXX
06-07-2008, 09:27 PM
Alle weken controleer ik mijn banden...en dan verschiet ik...dat er weer wa lucht bij moet :PDT_ow:
Ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die daar nooit naar kijken...en denken...den dealer doet da wel voor mij als hij binnen is voor z'n onderhoud :stopp:
Red Blade
06-07-2008, 10:33 PM
genoeg gezeverd zeker
doe geweun normaal en blaas je banden gelijk de constructeurs voorschrijven of iets dicht erbij als je't perce zelf denkt beter te weten:PDT_ban:Idd :bs_imwifstupid:
RSVMILLE
06-07-2008, 10:46 PM
@Fazerke: Voor de gemiddelde sterveling zoals wij allemaal zal de bandenspanning, zoals die in je boekje staat wel voldoen.
genoeg gezeverd zeker
da geloof ik nu nog het meest van al se:PDT_hmm:
Geloofde je mij niet misschien :PDT_hmm:
fazerke
06-07-2008, 10:50 PM
[/color]
Geloofde je mij niet misschien :PDT_hmm:
u ook ja :eusa_shhh:
RSVMILLE
07-07-2008, 07:11 AM
u ook ja :eusa_shhh:
:PDT_ura1::PDT_ura1::PDT_ura1:kwist het dat je een verstandige gast waart:PDT_ura1:
fazerke
07-07-2008, 08:19 AM
:PDT_ura1::PDT_ura1::PDT_ura1:kwist het dat je een verstandige gast waart:PDT_ura1:
k'zie der nie zo verstandig uit maar wa nie is kan nog komen hé
Quartermile
07-07-2008, 08:26 AM
Alle weken controleer ik mijn banden...en dan verschiet ik...dat er weer wa lucht bij moet :PDT_ow:
Ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die daar nooit naar kijken...en denken...den dealer doet da wel voor mij als hij binnen is voor z'n onderhoud :stopp:
Deze rijden dan het grootste deel met te lage spanning, kom dat met blikken erg veel tegen, komen dan van die madamkes binnen "denk dat mijn vier banden zijn lek zijn" Als ik dan vraag wanneer ze de laatste keer geblazen zijn? "Awel twee jaar geleden toen jij ze monteerde" :PDT_ura1:
Friettreffen
07-07-2008, 09:26 AM
Deze rijden dan het grootste deel met te lage spanning, kom dat met blikken erg veel tegen, komen dan van die madamkes binnen "denk dat mijn vier banden zijn lek zijn" Als ik dan vraag wanneer ze de laatste keer geblazen zijn? "Awel twee jaar geleden toen jij ze monteerde" :PDT_ura1:
Voila sé, we hebben het gat in de markt gevonden:
BANDEN BLAZEN AAN HUIS
Quartermile
07-07-2008, 11:21 AM
BANDEN BLAZEN AAN HUIS
Zal ook mijn bestelling doorbellen en mijn adres geven, en ged geluk, we zijn een paar km's dichter gekropen nu :laughing7:
ratte
07-07-2008, 01:08 PM
BANDEN BLAZEN AAN HUIS
kpijzen dat ze bij ixil gemist hebben van sepappe:PDT_gy:
Reaper996
07-07-2008, 01:48 PM
kpijzen dat ze bij ixil gemist hebben van sepappe:PDT_gy:
:PDT_hah::PDT_hah::PDT_hah::PDT_hah::PDT_hah:
LeDUC
07-07-2008, 02:22 PM
genoeg gezeverd zeker
:skunkrock: :PDT_old: :skunkrock:
BANDEN BLAZEN AAN HUIS
maar is er een markt in het gat??
FilipXX
07-07-2008, 05:17 PM
Ik ga mijn handelsregister aanvragen...den compresseur heb ik al staan dus qua investering heb ik chance :PDT_ura1:
:eusa_shifty:
CREEP
07-07-2008, 06:40 PM
nu just nog weten hoeveel daje ze mag blazen:PDT_ura1:
:computer:nu just nog weten hoeveel daje ze mag blazen:PDT_ura1:
ik steek op mien motobanden tien kiello:PDT_hmm:
Captain675
07-07-2008, 06:46 PM
Voor nen goeie klant kijkt ge niet op een kilo hé !!!
Grtz
Captain675
ratte
07-07-2008, 06:46 PM
:computer:
ik steek op mien motobanden tien kiello:PDT_hmm:
go je ton e ke jen echte moto togen ipv die suzuki crap:PDT_gy:
go je ton e ke jen echte moto togen ipv die suzuki crap:PDT_gy:
die mienen staat nie crap wij:PDT_ura1:
vBulletin® v3.8.0, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.