View Full Version : Koppelen
pat58
26-11-2010, 05:10 PM
Hoi, ik kocht voor de zomer een Yamaha Diversion 600 van '99 en heb daar een fijne zomer mee beleefd maar sinds kort is er een probleem op gedoken... Bij een koude motor krijg ik de moter bij het koppelen niet in versnelling, geen enkele. Als ik de motor dan wat heen en weer duw dan koppelt die na verloop van tijd toch en heb ik tijdens het rijden geen probleem meer. Als hij dan weer ff uit staat en wat is afgekoeld duikt het probleem weer op.
Iemand een idee waaraan dit kan liggen?
Captain675
26-11-2010, 05:46 PM
Zou kunnen liggen aan verschillende dingen :
1° Te dikke olie ( het is kouder nu, dus nog dikker ) koppelingsplaten blijven teveel plakken.
Oplossing : vervang je olie
Bijkomende vraag, is je olie van de juiste viscositeit, en is ze vervangen geweest bij aankoop ???
2° Koppelingsplaten zijn krom ( te warm geweest ) dit voel je ook als hij warm is, blijft lichtjes gekoppeld, moeilijk om in neutraal te zetten bij stilstand.
Oplossing, koppelingsplaten vervangen.
3° Schakelvorken krom.
Oplossing, motorblok open en schakelvorken vervangen ( dure oplossing) en denk niet dat het dit is, vermits wel goed bij warme motor.
Btw welkom hier op het forum Pat uit 58, er gaan er enkelen blij zijn om weer een ervaringsdeskundige op het forum te hebben. Stel je maar eens voor in topic " Nieuwe leden" en ben zeker als je er een fotootje van je bike bij gaat zetten dat je veel respons zal krijgen. Enjoy it hier, en post maar a volonté ...
Den les
26-11-2010, 06:07 PM
Man , ik ben geene mechanieker.
Maar iemand op het werk had hetzelfde probleem.
Steeds in de kosten gaan, om 1 of ander stukje te laten vervangen .
Tot hij zelf iets had gemaakt.
Als ik de persoon in kwestie nog eens tegen kom op het werk, zal ik eens meer info vragen.
Heeft in alle gavel nikske met olie ofzo te maken.
Zal een probleem zijn eigen aan dat type ( de Diversion dus ).
Red Blade
27-11-2010, 03:04 PM
Mss verkeerde olie niet voorzien voor motor/Koppelings mix(auto-olie):eusa_doh: !!
Captain675
27-11-2010, 03:23 PM
Mss verkeerde olie niet voorzien voor motor/Koppelings mix(auto-olie):eusa_doh: !!
Of te oud, heb hier al gezien hoe olie qua viscositeit kan veranderen ... doe daar dan nog wat lagere temperaturen bij en ... probs
rietveld
27-11-2010, 03:55 PM
ik zou ook eens de olie vervangen door het aangeraden type voor je motor.
is makkelijk zelf te doen, en ondertussen is de olie vervangen.
is het nog steeds niet verholpen dan pas kun je hem binnendoen.
anders mag je nog eens de uren rekenen van de mechaniekers van je dealer
Reaper996
29-11-2010, 08:48 AM
Ik zou beginnen met een deftige moto te kopen. :laughing7:
Red Blade
29-11-2010, 02:20 PM
Ik zou beginnen met een deftige moto te kopen. :laughing7:Mss wel maar dan toch zeker geen Italiaan !!:eusa_doh::eusa_dance::PDT_gy:
Monster
29-11-2010, 07:32 PM
Ik zou beginnen met een deftige moto te kopen. :laughing7:
Mss wel maar dan toch zeker geen Italiaan !!:eusa_doh::eusa_dance::PDT_gy:
Ne Jap zeker al nie want er wordt ier gesproken van een "deftige" moto:laughing7:
Captain675
29-11-2010, 07:46 PM
Staat er hier geen Amerikaan te koop ... :eusa_whistle:
Joppe
29-11-2010, 08:48 PM
Staat er hier geen Amerikaan te koop ... :eusa_whistle:
die staan die engelse invasie op te wachten :laughing7:
Reaper996
29-11-2010, 10:40 PM
die staan die engelse invasie op te wachten :laughing7:
We zijn da al geweune dat den Amerikaan wa traag is met zen invasies. :icon_rolleyes:
Kerckhove
30-11-2010, 06:23 PM
We zijn da al geweune dat den Amerikaan wa traag is met zen invasies. :icon_rolleyes:
maar komen doet 'm zeker en dan ist ineens in orde éééé :laughing7:
Reaper996
30-11-2010, 06:24 PM
maar komen doet 'm zeker en dan ist ineens in orde éééé :laughing7:
Nja, kweet gelik nog nie wel zene. Het hangt er ook een beetje vanaf hoelang ze het kunnen volhouden voor het in de soep draait é. :laughing7:
Gsus2k6
01-12-2010, 05:01 PM
Typisch voor Yamaha en zeker het nakijken waard: afstelling van de koppelings stift, is een staafje die ingaand je koppelingsplaten uiteen duwt, indien dit slecht afgesteld is ontkoppelt hij slecht en krijg je hem moeilijk in neutraal.
Joppe
01-12-2010, 05:32 PM
Nja, kweet gelik nog nie wel zene. Het hangt er ook een beetje vanaf hoelang ze het kunnen volhouden voor het in de soep draait é. :laughing7:
die draaien nie in de soep :eusa_naughty:
zie maar die wla's en wlc's die rijden nog :icon_thumleft:
vBulletin® v3.8.0, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.