PDA

View Full Version : Ketting - Aanspannen / Slijtage

Tellybobs
23-05-2008, 03:08 PM
Vraagske:
Hoe zie je of je ketting versleten is? Is dat zichtbaar? Heeft dit te maken met het slap komen? Hoe ver mag je die aanspannen?
En voor het opspannen, hoe controleer je of je wiel weer recht staat?

MV Blackie
23-05-2008, 03:15 PM
QUARTER !!!!

verantwoordelijke kettingen kassa 7 aub :D

Reaper996
23-05-2008, 03:28 PM
Voor het controleren van de rechtheid van je band gebruik ik altijd een schuifmaat. En dan controleren aan bijde kanten of je evenveel sleeping hebt.
Ketting aanspannen - wanneer je vanachter aan je tandwiel je ketting voor de helft van je tanden kan halen moet em opnieuw opgespannen worden.

Alez azo doe ik da toch é. Den QM zal wel een meer technische uitleg hebben. :cool:

Quartermile
23-05-2008, 04:13 PM
Moet hier nie veel meer aan toevoegen e, maar kweek ze hier dan ook goed op :D

Streepjes op de achterbrug gelijk zetten om uw wiel recht te zetten en kijken of em mooi recht op de tanden loopt, je ziet dat echt wel daaraan als je ergens niet juist zit dat het tandwiel aan de ene kant tegen de zijkant van de ketting loopt en langs de andere kant heb je speling.
Vrije slag van de ketting, tussen de 1-1,5cm omhoog en 1-1,5cm omlaag kunnen bewegen, weet dat een te strakke ketting stukken gevaarlijker en schadelijker is dan een te losse :rolleyes:
Om te zien of em versleten is eens van het achtertandwiel proberen te trekken en als je hem halfweg de tanden krijgt is em idd versleten, ook als uw stelschroeven op het einde zitten is em echt op.

Reaper996
23-05-2008, 04:17 PM
Moet hier nie veel meer aan toevoegen e, maar kweek ze hier dan ook goed op :D

Streepjes op de achterbrug gelijk zetten om uw wiel recht te zetten en kijken of em mooi recht op de tanden loopt, je ziet dat echt wel daaraan als je ergens niet juist zit dat het tandwiel aan de ene kant tegen de zijkant van de ketting loopt en langs de andere kant heb je speling.
Vrije slag van de ketting, tussen de 1-1,5cm omhoog en 1-1,5cm omlaag kunnen bewegen, weet dat een te strakke ketting stukken gevaarlijker en schadelijker is dan een te losse :rolleyes:
Om te zien of em versleten is eens van het achtertandwiel proberen te trekken en als je hem halfweg de tanden krijgt is em idd versleten, ook als uw stelschroeven op het einde zitten is em echt op.

Jap zo doen kik da ook ongeveer. Met uitzondering van die streepjes. ;)

ratte
23-05-2008, 04:38 PM
Niets aan toe te voegen;)

MV Blackie
23-05-2008, 05:35 PM
oe :confused:

ik heb maar 1 kant om streepje op te zetten :rolleyes:

ratte
23-05-2008, 05:36 PM
Aan de andere kant is het ijzervijlsel zeker die de maat aanduid:p

Reaper996
23-05-2008, 05:41 PM
Aan de andere kant is het ijzervijlsel zeker die de maat aanduid:p

Der was een tijd dat er meer dan allen op den achterbrug een streepje stond bij dien MV. Maar da was waarschijnlijk om zen tank uit te lijnen en zen stuur en voor zen spiegels recht te zetten en om zen zadel in lijn te zetten en zo. Je weet wel é. :D:D:D:D

ratte
23-05-2008, 05:43 PM
Der was een tijd dat er meer dan allen op den achterbrug een streepje stond bij dien MV. Maar da was waarschijnlijk om zen tank uit te lijnen en zen stuur en voor zen spiegels recht te zetten en om zen zadel in lijn te zetten en zo. Je weet wel é. :D:D:D:D

bejagie kversta je volledig:D

FilipXX
23-05-2008, 09:50 PM
Er zijn zelfs van die zotten die er een schakel van tss halen :eek:
als uw ketting is uitgerokken en ge doet er een schakel van tss kan da wel eens fataal aflopen !!!

Red Blade
23-05-2008, 11:00 PM
oe :confused:

ik heb maar 1 kant om streepje op te zetten :rolleyes:Das dan ook zo'n goedkoop dingeske zeker!! :D

Reaper996
23-05-2008, 11:05 PM
Das dan ook zo'n goedkoop dingeske zeker!! :D

Het zijn meestal nog de die met een duurder keten die zo'n domme doen. :mad:

Bandit
02-09-2011, 08:00 PM
Er zijn zelfs van die zotten die er een schakel van tss halen :eek:
als uw ketting is uitgerokken en ge doet er een schakel van tss kan da wel eens fataal aflopen !!!

Ik ben hier ook nie echt voor te vinden om er schakels beginnen uit te halen
maar een ex-collega van mij - die al van zijn kinderschoenen met moto's bezig is - wist mij idd ook te zeggen dat er maximaal twee schakels mogen uitgehaald worden en dat ie dan, na nog verdere rekking daarna, wel degelijk voor de vuilbak is.

Captain675
03-09-2011, 01:28 PM
Nieuwe kettingen worden dikwijls te lang geleverd. Dit om eventueel met andere tandwielen (overbrengingsverhoudingen) te kunnen spelen.
Voor dat je de nieuwe ketting reveteert ff checken of hij op de juiste spanning al niet halfweg je regeling staat ... zo zou je wel snel een nieuwe nodig hebben ...

Joppe
03-09-2011, 04:24 PM
heb daar allemaal geen probs mee
heb riemaandrijving en die vervangt men op een onderhoudsbeurt bij 80.000 km

PVC
03-09-2011, 08:24 PM
Ik rij kardan, tegenwoordig... PHAH! :PDT_gy:

FilipXX
03-09-2011, 08:39 PM
maar een ex-collega van mij - die al van zijn kinderschoenen met moto's bezig is - wist mij idd ook te zeggen dat er maximaal twee schakels mogen uitgehaald worden en dat ie dan, na nog verdere rekking daarna, wel degelijk voor de vuilbak is.

Is in mijn ogen niet goed bezig die kerel :PDT_old:
Maar ieder zijn ding é :laughing7:

PVC
03-09-2011, 09:04 PM
Maar ieder zijn ding é :laughing7:Zeg wel... Fout! :eusa_naughty:

Bandit
03-09-2011, 09:15 PM
Zeg wel... Fout! :eusa_naughty:
Versta mij nie verkeerd é. :stopp:
Ketting versleten voor mij is ketting versleten.
Ik ga der alleszins nie mee beginnen prutsen
Gewoon tijd voor een nieuwe dan ja

Captain675
03-09-2011, 09:58 PM
Voor nog meer uitleg over kettingen ...

http://www.motorcycle.com/products/all-about-chains-3524.html

Schakels van tussen halen ... read this ...

http://www.dansmc.com/rearchain.HTM

fluppe
10-09-2011, 08:55 PM
zou ik ook niet doen .. toen ik een nieuwe ketting en tandwielen monteerde zat ik bij op spanning zetten juist niet in de helft .
uit ervaring weet ik , tegen de tijd dat hij helemaal op het einde van zijn streepjes zit de ketting al terug zal versleten zijn