View Full Version : Motorolie.
Mijne moto zou moeten een klein onderhoud hebben maar de motowinkel is nog gesloten tot de 11e. Ik zou zelf de olie verversen, koel - en remvloeistof zit er nog voldoende in.
Ketting heb ik ontvet, aangespannen en goed gesmeerd. Maar dat doe ik geregeld dus.
( ik ben een techniekofoob :) ) maar heb een paar vragen. In mijn boekske staat bij aanbevolen olie
Type
API SE, SF of SG
API SH, SJ of SL met JASO MA
Viscositeit
SAE 10W-40.
Totdaar geen probleem.
Ik weet alleen niet wat erinzit, synthetisch, half syntetisch of zoiet ? Welk is beter ? En als je de olie allemaal aflaat speelt het dan eigenlijk rol als je bv syntetisch indoet en er half synthetisch inzat ?
Van oliefilters en luchtfilters en dergelijke ken ik dus nougabollen, kan je deze achteraf nog laten doen of moet er dan opnieuw olie in ?
Ik zou me al beter voelen moest ik mijn olie kunnen verversen dan kan ik'm na den 11e binnen doen voor de rest.
MV Blackie
04-08-2008, 06:25 PM
hetgeen ik weet is dat wanneer je van gewoon naar half syntetisch of full syntetisc overstapt is dat geen probleem, omgekeerd is af te raden
RSVMILLE
04-08-2008, 06:48 PM
Ik denk niet dat ze standaard full sythetische olie gebruiken.
Ik zou kiezen voor half synthetische 10w40 van 1 of ander goed merk ... je kan daar volgens mij niet mee missen.
LeDUC
04-08-2008, 07:04 PM
als je spreekt over volledig verversen speelt dat geen rol
al u oude olie moet er toch uit
als je er zelf niet achter gevraagd hebt gebruikt een doorsnee motoboer half synth
ik ben van half naar full synthetisch overgeschakeld omdat hij toch drie maal per jaar binnen gaat voor onderhoud (na de winter , na 11K en voor de winter) en met full moet dit pas iedere 10 à 12.000
bij half synth moest dit gebeuren tussen 5 à 7.000
als je niet veel kilometers doet is het eigenlijk goedkoper om op half te rijden
want neem aan dat je maar 5000 rijdt in een jaar dan moet hij toch binnen voor onderhoud ,word de olie ververst en is het extra dat je betaald hebt voor full synth weggesmeten geld
er zullen hier wel echte techneuten zitten die pro en con van full en half gaan kunnen uitleggen maar da is wat ik u kan meegeven
goeie tip als ge u olie aflaat is dit te doen met een warm motoblok
vloeit beter , wel handschoentjes aan doen als je een teer velleke hebt
Ok, cool thx all. Ik ga de'r dan beter full indoen want ik doe toch zo'n 15000 - 20000 Km in een jaar. Vorig jaar door omstandigheden +/- 13000 in 3 maand. Mijn handschoentjes liggen al klaar :).
Ik zou er mee wachten mss doen ze moeilijk over garantie als je zelf dingen doet van onderhoud... (moest je iets tegenkomen)
Dus als je er geen duizenden km's over zit gwn wachten tot je dealer trug open is:)
raptorken
04-08-2008, 08:43 PM
Als uw motor geen 14000 toeren of meer draait, of niet veel op circuit zit, dan is full synthetisch echt niet nodig!:PDT_old:
Als uw motor geen 14000 toeren of meer draait, of niet veel op circuit zit, dan is full synthetisch echt niet nodig!:PDT_old:
Dien zx6r draait meer als 14 000tpm en bij triumph schakelen ze al over op volsytetisch bij 1ste onderhoud
CREEP
04-08-2008, 09:27 PM
Dien zx6r draait meer als 14 000tpm en bij triumph schakelen ze al over op volsytetisch bij 1ste onderhoud
tuurlijk anders zijn ze te rap versleten
bmw mag er geen vol in anders raakt ie nooit uit rodage!
[/color]
tuurlijk anders zijn ze te rap versleten
bmw mag er geen vol in anders raakt ie nooit uit rodage!
loopt da er direct van vast ja?
Reaper996
04-08-2008, 09:41 PM
Ik gebruik altijd full da gaat wa langer mee. +/- 10000 moet em pas binnen.
FilipXX
04-08-2008, 10:55 PM
Half...en om de 5000km andere .
fhilty
04-08-2008, 10:57 PM
:bs_imwifstupid:
El Barto
05-08-2008, 02:27 AM
Half...en om de 5000km andere .
:bs_imwifstupid:
Quartermile
05-08-2008, 08:34 AM
Bij een natte koppeling:
Veel belangrijker of het Half of Full Syn. is, is dat het MOTORFIETS olie moet zijn!!! NOOIT auto olie in doen dus. Koop ook altijd olie van een goed gekend merk want de verschillen zijn groot.
Ik gebruik altijd 10w40, ze kan probleemloos 10.000km aan maar ik verves ze om de 6000-7000km, oliefilter vervang ik om de 2 beurten.
Bij auto's die veel km's rijden in nen korte tijd is full-syn. nuttig, bij motorfietsen totaal niet. Het heeft dus niets met max. toerentallen te maken want veel auto's rijden er nu al 10 jaar op terwijl in de motowereld full syn. amper gebruikt word.
Bij full-syn. is het raadzaam altijd het filter mee te vervangen.
chriska
05-08-2008, 11:19 AM
Ik zou gewoon nog 6 keer slapen en dan naar den dealer gaan:icon_cool:.
Ge zult nu ook wel geen 10000km meer doen in die paar dagen é
FilipXX
05-08-2008, 11:21 AM
I'm with stupid !
Ik zou gewoon nog 6 keer slapen en dan naar den dealer gaan:icon_cool:.
Ge zult nu ook wel geen 10000km meer doen in die paar dagen é
10000Km nie nee :) ( verleden jaar door omstandigheden 15000 in 3 maand )Ma 'k zit er nu al 1000 over, nog 5 dagen is zo'n 250 Km minimum. Da's dan zonder een ommeweggetje hier en daar :). 't Is mijn enigste vervoer, heb geen auto en kan er ook nie mee rijden. Ik zou nie willen dat ik later problemen krijg die ik nu zou kunnen vermijden door gewoon de olie te verversen. Of hem half kapot verkopen, ik zou het ook nie graag hebben. Ie moet om de 6000Km binnen dus ga ik er maar half syn indoen.
Hij haalt meer dan 14000 toeren, bij 17000 gaat ie in rood tot 20000. Veeeel meer dan dak ooit gedaan heb, maar ik durf toch al eens boven de 14000 gaan, meer nog ie word maar wakker op 10000 toeren :). Niet ver of lang want elke maand boetes betalen is niet echt mijn ding. Baat het niet het schaadt ook nie zeker ?
Moest de garagist ( houtekiet ) morren i.v.m garantie ed. moet er maar nog ne keer indoen.
In elk geval bedankt voor de reakties :)
Quartermile
05-08-2008, 12:58 PM
10000Km nie nee :) ( verleden jaar door omstandigheden 15000 in 3 maand )Ma 'k zit er nu al 1000 over, nog 5 dagen is zo'n 250 Km minimum. Da's dan zonder een ommeweggetje hier en daar :). 't Is mijn enigste vervoer, heb geen auto en kan er ook nie mee rijden. Ik zou nie willen dat ik later problemen krijg die ik nu zou kunnen vermijden door gewoon de olie te verversen. Of hem half kapot verkopen, ik zou het ook nie graag hebben. Ie moet om de 6000Km binnen dus ga ik er maar half syn indoen.
Hij haalt meer dan 14000 toeren, bij 17000 gaat ie in rood tot 20000. Veeeel meer dan dak ooit gedaan heb, maar ik durf toch al eens boven de 14000 gaan, meer nog ie word maar wakker op 10000 toeren :). Niet ver of lang want elke maand boetes betalen is niet echt mijn ding. Baat het niet het schaadt ook nie zeker ?
Moest de garagist ( houtekiet ) morren i.v.m garantie ed. moet er maar nog ne keer indoen.
In elk geval bedankt voor de reakties :)
Als hij nog onder garantie is kun je naar gelijk welke kawa dealer stappen om een oliewissel door te voeren, daarmee zal uw huidige dealer nog het beste kunnen leven en zijn uw garantievoorwaarden kompleet safe :)
gixxerke
05-08-2008, 06:06 PM
:iamwithstupid:als je het zelf doet en stel dat er achteraf wat misgaat mag je de garantie vergeten.
Als hij nog onder garantie is kun je naar gelijk welke kawa dealer stappen om een oliewissel door te voeren, daarmee zal uw huidige dealer nog het beste kunnen leven en zijn uw garantievoorwaarden kompleet safe :)
:iamwithstupid:als je het zelf doet en stel dat er achteraf wat misgaat mag je de garantie vergeten.
Die opmerking heb ik nog gekregen en mischien is dat het beste, dus heb ik rond 18H00 eens gebeld naar Simoens in Blankenberge. De situatie uitgelegd en ik mag'm daar binnendoen voor de olie en de rest dan waar hij vandaan komt. Hij verstond da wel en vond het geen probleem. Dus ga ik nogmaals van mening veranderen :) en 'm daar binnendoen. Mijn probleem is dus opgelost :PDT_ura1:. Bedankt allemaal voor de feedback. Heb er iets van opgestoken.
Red Blade
05-08-2008, 08:35 PM
Gebruik zelf altijd full synthetisch 5w40!!!Overschakelen kan altijd 1 vereiste je motor mag nie meer dan 50000km hebben.Daarna enkel van full naar half synt. of zelfs minerale olie anders draai je hem zeker in de soep. :PDT_ban:
vBulletin® v3.8.0, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.